1-op-1 Dominic Bode_2

1-op-1 met Dominic Bode

1-op-1 met Elektromonteur Dominic Bode

Op 1 september is Dominic bij Kooiman Marine Group gestart als Elektromonteur. Wij hebben met hem op de werf in Zwijndrecht afgesproken om te horen hoe hij zijn eerste maanden heeft ervaren.

Als we in de loop van de afgesproken dag contact hebben met Dominic blijkt de planning voor het interview toch iets te wijzigen. Hij zou die middag naar Zwijndrecht komen om onderdelen op te halen, maar aangezien die nog niet geleverd zijn besluiten we het interview telefonisch af te nemen. Niet minder leuk gelukkig!

Vertel Dominic, hoe ben je bij Kooiman terecht gekomen?
Dat is afgelopen zomer allemaal begonnen toen ik via social media een bericht voorbij zag komen van Kooiman. Omdat ik jaren praktisch tegenover Kooiman woonde, kende ik ze al wel van naam. Ik wist alleen niet dat zij ook een eigen elektroafdeling hadden. De scheepvaart is mij overigens niet vreemd. Ik heb meerdere vrienden die hier werkzaam zijn en daarnaast kom ik zelf uit een echte scheepsbouwfamilie. Al zo’n 8 á 9 generaties zijn we hierin werkzaam, ik ben eigenlijk een van de weinige uitzonderingen. “Het was dus een kwestie van tijd voordat ik ook in het wereldje terecht zou komen” zegt Dominic lachend.

En wat heb je hiervoor gedaan?
Hiervoor heb ik zo’n 15 jaar in de zware industrie gewerkt. Ik ben onder andere technicus en ploegleider bij Nedstaal geweest. Na het faillissement van Nedstaal ben ik in de voedselindustrie terechtgekomen, maar dat werk werd eigenlijk steeds saaier. Via servicecontracten werd al het ‘leuke werk’ uitbesteed en bleef alleen het basic onderhoud over. Daar haalde ik geen plezier meer uit en daarom ben ik op zoek gegaan.

En hoe zit het met het plezier bij Kooiman?
Eigenlijk hartstikke goed! Wat ik vooral leuk vind is dat er veel ruimte is voor eigen inbreng. Je zit niet vast aan allerlei standaard processen. Je hebt een probleem waar een oplossing bij hoort, maar hoe je bij die oplossing komt is aan jezelf. Daarnaast werk je het ene moment aan een splinternieuwe installatie die net van de vrachtwagen komt. Het andere moment ben je in de machinekamer van een 50 jaar oud schip aan het werk. Die afwisseling is echt uniek en vind ik erg leuk.

Bekijk onze Scheepselektro vacatures hier

En waar ben je momenteel mee bezig?
Ik heb de eerste paar weken met collega Wouter rondgetrokken op de verschillende werven om te kijken hoe alles in zijn werk gaat. Na een maand begon het lekker te lopen en sindsdien ben ik zelfstandig met diverse klussen bezig.

Vertel, wat voor klussen zoal?
Op het moment werken we onder andere aan een ponton uit IJmuiden. In eerste instantie kwam die alleen voor een schilderklus naar de werf in Dordrecht. Maar we zijn nu ook met de elektra bezig. Dat is ook wel het leuke aan de scheepvaart. Dat een schip in eerste instantie voor bepaalde werkzaamheden naar de werf komt, maar dat een opdrachtgever dan toch besluit om ook gelijk andere zaken mee te nemen. Het schip ligt er tenslotte dan toch al.

Daarnaast ben ik betrokken bij een aantal ballast water treatment projecten. Ondanks dat dit standaard systemen zijn die ingebouwd worden, is het toch elke keer weer anders. De bestaande situatie verschilt per schip, waardoor signaaluitwisselingen, alarmbesturingen en plc’s steeds weer anders zijn. Erg tof!

Wat verwacht je van de komende tijd bij Kooiman?
Ik zie veel ontwikkelingen in de maritieme wereld en ook bij Kooiman. Een mooi voorbeeld is de Medusa 2 die momenteel in Zwijndrecht ligt. Als je ziet wat daar voor besturing inzit, die PLC is echt gigantisch! Daarnaast zijn er volop ontwikkelingen op het gebied van waterstof, maar ook het slimmer varen. Kijk maar naar Kooiman Marine Diagnostics en wat dat voor invloed heeft op mijn werk. Echt heel interessant allemaal.

En waar gaat jouw eigen ambitie naar uit?
Ik heb zelf nog op de planning staan om mijn HBO elektrotechniek af te ronden. Wel in combinatie met werk. Ik wil mij blijven ontwikkelen, maar wel met een gezonde balans tussen kantoor en de praktijk. Hele dagen achter een bureau zitten is niets voor mij. In de scheepvaart zie je gelukkig dat de vele nieuwe technieken altijd gepaard gaan en gecombineerd moeten worden met hedendaagse installaties. Ik maak me dus niet zo’n zorgen dat die balans voor mij verdwijnt.

Werken bij Kooiman Marine Group? Bekijk onze vacatures hier

Lees ook de volgende verhalen

1-op-1 met Dominic Bode

Tour de Kooiman

1-op-1 met Nick van den Berg