elektromotor

‘Even een elektromotor af- en aankoppelen’

‘even een elektromotor af- en aankoppelen’

De vraag die neergelegd werd bij de collega’s van Kooiman Scheepselektro was kort en bondig, op de Perseus moet een elektromotor af- en aangekoppeld worden…. Maar het is wel een lastige!

Heel helder en duidelijk was het niet direct, maar het bleek een mooie uitdaging.
Het schip ‘De Perseus’ bleek lekkage te hebben aan één van de drijvers, waardoor een elektromotor defect was geraakt. Deze motor zorgt voor de voorstuwing, waardoor de expertise van Kooiman Scheepselektro werd gevraagd om ‘even een elektromotor af- en aan te koppelen’. Een mooie opdracht voor bedrijfsleider Maurits Muller van Kooiman Scheepselektro.

Samenwerking

“De oorspronkelijk vraag kent al de nodige uitdagingen, maar het even af- en aankoppelen werd al snel een grotere opdracht. Na uitgebreider contact met projectleiders van onze scheepswerf en de klant, bleek dat de complete motor moest worden uitgebouwd en dat wij een door de klant geleverde motor weer moesten inbouwen. Laten we de uitdagingen op een rijtje zetten”, vervolgt Maurits enthousiast zijn verhaal.

“De locatie van de motor zorgde voor een extra uitdaging voor onze monteurs. De ruimte was moeilijk toegankelijk en de E-motor zat in één van de drijvers onder het schip. Het schip moest tijdens de hele klus in het drijvende dok van Kooiman om erbij te kunnen. Hierna moest er samengewerkt worden met de collega’s van de werf, zodat de drijver open gebrand kon worden. Daarna konden wij er bij om met het werk te beginnen.”

Vakmanschap

“Maar hier stopt de uitdaging nog niet.” De vakman in Maurits komt nu echt naar boven. “De E-motor moest vervolgens in het schip losgemaakt worden. Dit hield in dat ook de aansluitkast voor hoofdstroomkabels gedemonteerd moest worden, voordat de motor uit het schip gehaald kon worden. Iets wat niet elke dag voorkomt en wat zomaar elke elektromonteur eventjes doet. Hier is vakmanschap voor nodig.”

“Voordat vervolgens de geleverde E-motor van de klant geïnstalleerd werd, moest deze omgebouwd worden om aangesloten te kunnen worden aan boord. Om dit voor elkaar te krijgen hebben onze monteurs een andere koelwaaier en encoder bevestigd.”

Veiligheid

“Tijdens de installatie was het ook belangrijk om de veiligheid van iedereen goed te waarborgen”, besluit Maurits zichtbaar enthousiast zijn betoog. “Door gedurende de werkzaamheden veelvuldig te meggeren kon een van onze bevoegde elektromonteurs controleren of de weerstand van het isolatiemateriaal nog voldoende hoog is. Als isolatiemateriaal te weinig weerstand biedt tegen elektrische stroom kan een gedeelte van de installatie onder elektrische spanning komen te staan en/of defect raken en dat is uiteraard niet wenselijk.”

Meggeren zelf vergt echter extra aandacht en veiligheid, omdat dit gebeurt met een erg hoge spanning wat extra aandacht vroeg in deze besloten ruimte.

 

Wil je werken bij Kooiman Scheepselektro? Ga dan HIER naar de vacatures!

 

Lees ook de volgende verhalen

1-op-1 met bedrijfsleider Kooiman Scheepselektro Maurits Muller