Gemotiveerde medewerkers zijn voor ieder bedrijf belangrijk. Scheepswerf Kooiman Dordrecht weet dat ook en ondersteunt zijn werknemers daarom zoveel mogelijk. Want wie zijn personeel kansen biedt, schept als bedrijf ruimte om te groeien. Cees Dekker (is met pensioen) en Morrison Lussenburg (bankwerker) vertellen over hun carrière bij Kooiman Marine Group.
Zoals overal in de technische sector kampt ook Kooiman Dordrecht met een tekort aan jonge werknemers en gaan steeds meer ouderen met pensioen. Met hen vertrekt ook veel ervaring. Dat is jammer, omdat jongeren van de ouderen kunnen leren. Morrison Lussenburg (23): “Ik heb het hier prima naar mijn zin. Bij Heerema volgde ik een vakopleiding ‘procestechniek in fabrieken’ en liep ik hier stage. Nadat ik die opleiding had afgemaakt, kreeg ik een half jaar contract bij Kooiman gevolgd door een vaste aanstelling. Maar ik ontdekte dat het werken met ijzer toch niet helemaal mijn ding was. Ik kreeg de kans om binnen het bedrijf over te stappen naar de bankwerkerij en dat bevalt me veel beter. Ik voer allerlei werkzaamheden uit in en op het schip.
“Kooiman Marine Group geeft mij de kans een opleiding te volgen in combinatie met mijn werk. Daar ben ik heel blij mee. Ik kon daarom eenvoudig overstappen met behoud van mijn contract. Dat was heel fijn.” Morrison volgt een opleiding in de richting van scheepsreparatie en scheepsbouw. “Ook zie ik mogelijkheden om binnen Kooiman te groeien naar werkvoorbereider of leidinggevende. Zover is het nog niet. Eerst wil ik mij verder ontwikkelen en ervaring opdoen. Ik leer heel veel door naar oudere collega’s te kijken.”
Leren in de praktijk
Dat laatste gold ook voor Cees Dekker (67) toen hij bij Kooiman Marine Group aan de slag ging. “Ik werkte 29 jaar bij Lanser in Sliedrecht. Toen dat bedrijf failliet ging, kwam ik hier terecht. Dat was een flinke overgang, want ik werkte bij mijn eerste werkgever vooral aan nieuwe schepen. In Dordrecht was het hoofdzakelijk reparatie. Al werkende weg leerde je het vak, dat viel erg mee. Ik liep met collega’s mee, keek en luisterde goed naar hen en toen ging de rest eigenlijk vanzelf. Mooi voorbeeld is het hellingen, dat is iets wat je gewoon in de praktijk moet doen.“
Morrison bevestigt dat; de praktijk is een goede leermeester. Hij lacht: “Ik vind het niet erg om bij de jongere werknemers te horen, want dan valt er veel te leren. Bij iedereen kan en mag ik over de schouder meekijken hoe ze een bepaald karwei aanpakken. Collega’s nemen mij vaak mee op klussen, leuk en leerzaam. Ik stel daarom veel vragen. De antwoorden schrijf ik ook vaak op. Maar gewoon onthouden doe ik ook hoor! De combinatie werken en leren is handig. Tijdens school krijg ik extra uitleg bij wat ik hier al gezien en gedaan heb. Het werk dat ik nu doe, houdt ook in dat je onderzoekt wat er aan de hand is, wat er kapot is, waarom dat zo is en wat je eraan kunt doen om dat een volgende keer te voorkomen. Dat is wel een uitdaging. Als de zaak gerepareerd is en het allemaal weer werkt dan geeft dat veel voldoening.”
Modernisering
Cees Dekker deed in zijn werkzame leven bij Kooiman van alles. “Ik werkte er ruim twintig jaar. In die tijd was ik voornamelijk hellingmedewerker. Toen op een gegeven moment de nieuwe helling kwam, werd mijn werk fysiek veel lichter. Hoewel het werk nu niet direct sneller ging, werd het wel minder zwaar. Als een schip vroeger opgestopt moest worden, dan stapelde je ijzeren dingen op elkaar. Dat deed je met vier man. Nu trek je aan een hendeltje en dat is het dan. Het gaat tegenwoordig allemaal hydraulisch.
Ook de bediening is makkelijker geworden, gewoon met een knopje. Nu zijn er nog zeven wagens, terwijl wij er vroeger zestien hadden. Die moest je allemaal met de hand inzetten. Dat is voorbij.
Het hellingen op zich blijft wel hetzelfde natuurlijk. Alleen moest je vroeger goed opletten dat alle kettingen strak stonden. Dat was veel werk. Je moest goed weten wat je deed, anders was je zo een been kwijt. De nieuwe helling corrigeert zichzelf, dat is een grote verbetering. Veel veiliger. Ook het schoonmaken werd een stuk eenvoudiger. De oude helling bestond uit klinkers, de nieuwe is van beton. Daar spoel je het vuil zo van af.”
Direct contact
Scheepswerf Kooiman Dordrecht is een ‘platte organisatie’, de directeur staat in direct contact met de werknemers en andersom. “Dat vind ik fijn”, zegt Morrison. “Daardoor voel ik mij echt serieus genomen. Bij veel werkgevers laat de baas zich nooit zien, maar hier kan ik de directeur gewoon aanspreken. Ik voel mij hier ook gezien. Dat geeft je het gevoel dat mensen je opmerken en waarderen, wat weer stimulerend werkt.”
De laatste werkdag van Cees Dekker is alweer even geleden. “Het bevalt me prima om thuis te zijn, ik heb mij nog geen moment verveeld. Ik heb nog regelmatig contact met mijn oud-collega’s en ben al meerdere malen naar het werk geweest. Ik heb er de afgelopen twintig jaar altijd met plezier gewerkt en nooit problemen gehad.” Ook Morrison bevalt het prima bij Kooiman Marine Group: “Ik kreeg al snel een vast contract. Dat is niet overal zo en wat mij betreft blijf ik hier dus nog heel lang. Ik ben meer een doener en dat past in deze organisatie.”