Mariette

Vlog 14 | Wessel over uitdagingen bouw ‘Mariëtte’

Begin 2022 zal Kooiman Marine Group de bouw afronden van één van de schoonste beunschepen van het moment, ‘de Mariëtte’.

De zogeheten ‘Duijvendijker’ zal schoner zijn dan de huidige geldende emissie-eisen voor de binnenvaart. Met twee Euro 6 motoren voldoet het schip ruimschoots aan de Stage V-eisen. Het zal ook het schoonste schip in de beunvaart worden en vooroplopen met een laag brandstofverbruik.

Wessel Boertje vertelt vlak voor de oplevering van het beunschip over de uitdagingen rondom de bouw van de Mariëtte. Bekijk hier alweer vlog 14 van Werken bij Kooiman.

De afmetingen van het vaartuig zijn 86 x 9,5 x 4,0 m, met een lading capaciteit van 2000 ton op een diepgang van 3,6 meter. Het schip krijgt een hybride voortstuwing. In de normale vaart staat er één motor met een reductiekast op de schroefas geschakeld. Met deze traditionele manier van voorstuwing is vooralsnog de meeste efficiency te behalen. Wanneer er tijdelijk extra vermogen nodig is kan een grote generator met een Euro 6 dieselmotor elektrisch vermogen leveren aan een PM elektromotor, die om de schroefas gemonteerd zit. Deze PM elektromotor kan tevens als as-generator werken waarmee met de normale vaart vermogen gewonnen wordt voor de overige verbruikers aan boord.

Meer informatie over de bouw van de “Mariette” vind je hier.

Wil je net als Wessel werken bij Kooiman Engineering, neem dan hier een kijkje tussen de openstaande vacatures.

Lees ook de volgende verhalen

1-op-1 met Nick van den Berg

1-op-1 met Rien de Hoop

1-op-1 met Mike Bakker