1-op-1 met veiligheidskundige Rien de Hoop
Dagelijks zijn er voor Kooiman Marine Group vele mannen en vrouwen aan het werk om de meest innovatieve nieuwbouwschepen te ontwerpen of te bouwen. Maar minstens net zo veel uur zijn we bezig met het repareren of onderhouden van schepen in de binnenvaart. Hier zit de tijdsdruk vaak goed op, want een scheepseigenaar wil snel geholpen worden. En daar staan wij ook voor. Maar het moet wel veilig gebeuren. Om die veiligheid te waarborgen werkt Rien de Hoop als veiligheidskundige bij Kooiman Marine Group. “Ik wil dat aan het einde van de dag iedereen net zo gezond de poort weer uitloopt als dat ze ‘s morgens naar binnen zijn gekomen.”
Dat klinkt makkelijk, is dat het ook?
Eigenlijk wel. Maar jij en ik weten allebei dat waar gewerkt wordt er ongelukken kunnen gebeuren. Aan mij de uitdaging om dit samen met alle collega’s te voorkomen. Want ik kan het niet alleen. Ik kan ze er wel bij helpen.
Je bedoelt als een politieagent corrigeren en wijzen op wat de heren en dames op de vloer fout doen?
Had me deze vraag tien of twintig jaar geleden gesteld, dan had je dichter op de waarheid gezeten. Dit is alleen al lang niet meer zo. Dat is een ouderwetsere benadering. Ik wil dat iedereen continu het besef heeft dat wat ze doen, dat daar risico’s aan verbonden zijn. Dat ze dat zelf doorhebben en goed nadenken bij wat ze doen. En ik zal er alles in mijn macht aan doen om samen met de leiding de omstandigheden er zo goed mogelijk naar te maken. Als het maar werkbaar blijft!
Wat bedoel je daarmee?
Laat ik een eenvoudig voorbeeld nemen. Ik kan een looppad maken die als een grote boog rondom het water loopt. Heel veilig, alleen zal in de praktijk iedereen deze bocht afsnijden. Sommige lopen die weg misschien wel 50 keer op een dag. Ik zou ook de snelste route willen nemen.
Dan is het aan mij om daar iets op te verzinnen, waardoor ze de snelste weg af kunnen leggen en het toch veilig is om daar te lopen.
Je loopt al eventjes mee Rien, wanneer gebeuren de meeste ongelukken?
Kort antwoord; als er ‘effe’ iets gedaan moet worden.
Als er werkzaamheden uitgevoerd moeten worden waarvan iedereen weet dat ze gevaarlijk zijn, dan let iedereen wel goed op. Maar het gaat fout als er ’effe’ een ladder gepakt moet worden. Of nog ‘effe’ snel deze laatste las leggen. Allemaal heel menselijk gedrag, maar juist dan vinden de ongelukken plaats. En daarom wil ik niet als agent rondlopen maar in de koppies van de mensen gaan zitten. Waarom doe je wat je doet?
Komt dat niet door de tijdsdruk? Duurt het uitvoeren van het werk langer omdat er veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden, wordt het ook duurder voor de klant. En dat willen we niet!
Als antwoord daarop hebben we als veiligheidskundigen een uitspraak die alles dekt: “If you think safety is expensive, try an accident”.
Wil jij werken bij Kooiman Marine Group? Bekijk onze vacatures!